четвер, 21 січня 2016 р.

КУЛЬТУРА ВІРТУАЛЬНОГО СПІЛКУВАННЯ

КУЛЬТУРА ВІРТУАЛЬНОГО СПІЛКУВАННЯ
На «території» Інтернету сформувалися свої правила поведінки, певні традиції, своєрідна культура спілкування, що має назву «інтернет-етикет» Шо означає «етика», «етикет» у цьому специфічному контексті. Перш за все, треба усвідомлювати, що Інтернет – не зона без цінностей, мережа «не є дикою», на формування змісту її ресурсів і послуг впливають людські цінності. По-друге, в світі он-лайн слід дотримуватися он-лайнових законів. Це значить, що сьогодні не потрібно  вигадувати якийсь новий набір цінностей для Інтернету або іншого виду електронної комунікації, адже практично всі    проблеми, що виникають в процесі електронних комунікацій, можна вирішити, керуючись законами та нормами, що діють в реальному житті. По-третє, суттєву роль грає повага до національних і місцевих культур, адже Інтернет нині – це   глобальне явище, він належить усім, і саме тому на мережу  впливають різноманітні системи цінностей. І останнє, етика в Інтернеті – ще й живий відгук на думку користувача. Це означає, що користувач має право мати уявлення про роботу мережі і впливати на зміст її ресурсів і послуг.
У цілому положення інтернет-етикету можна розділити на три категорії:
— психологічні,емоційні ;
—технічні
- адміністративні.
Для уникнення помилок у мережі необхідно знати деякі   поняття:
—    флейм – процес, що іноді виникає в Інтернеті, «словесна війна»;
—   флуд – повідомлення у форумах і чатах, що мають  великий обсяг і не несуть корисної інформації;
—  спам – повідомлення, що надсилають невідомі Вам люди, без Вашої на те згоди;
—    офтопік – повідомлення не за темою поточного  обговорення чи поштової розсилки.
Хто ж  відповідає за етичне нормування мережі? Демократичним механізмом для того, щоб приймати рішення щодо того, яка діяльність є недопустимою і тому має   бути криміналізованою в певному середовищі, є уряд.
Основні «заповіді» мережевої моралі
1.Пам’ятайте, що Ви спілкуєтеся з людиною.
2.  Дотримуйтеся тих самих правил поведінки, що і в  реальному житті.
3.  Зберігайте особистість.
4.  Допомагайте іншим там, де Ви спроможні це зробити.
5.   Не втручайтесь у конфлікти і не допускайте їх.
6. Пам’ятайте про безпеку.
7.  Поважайте право на приватне листування.
8.  Пам’ятайте про авторське право.
9.   Не зловживайте своїми можливостями.
10. Вчіться пробачати помилки іншиз
Етикет - це порядок поведінки, прийнятий у певних соціальних групах. У мережі Інтернет, яка теж є суспільною групою, також сформувалися свої загальновизнані правила, на базі яких будується спілкування в мережі.  Спілкуючись в мережі, не забувайте - Ви маєте справу з живими людьми. Правила хорошого тону для звичайного світу і для віртуального єдині. Не пишіть і не робіть нічого такого, чого не хотіли почути або побачити самі. Навчіться доводити свою позицію, не принижуючи опонента. Пам'ятайте, людина, з якою ви спілкуєтеся за допомогою клавіатури, не бачить ваших емоцій, не чує вашого голосу. Постарайтеся представити себе на місці цієї людини і правильно формуйте свої думки, для того, щоб уникнути невірного трактування вашої думки.  Є і ще одна причина, по якій слід уважно стежити за тим, що пишеш в мережі. "Слово не горобець, вилетить - не впіймаєш" - ця приказка особливо справедлива для кіберпростору, адже все що ви пишете, зберігається в мережевих сховищах, а значить, зможе спливти в майбутньому і заподіяти багато неприємностей.  Підсумовуючи все вищесказане, можна сказати, що головний і основоположний принцип мережевого етикету - це відношення до віртуальних опонентів, як до реальних людей. Прагніть зберігати етику спілкування на належному рівні, ігноруючи думки тих, хто стверджує "тут свобода - хто що хоче, то і говорить". Не вірте цьому. Якщо трапиться побувати в складній етичній ситуації, то поставте себе на це місце в реальному житті і Ви швидко знайдете правильне рішення.
 Ще один важливий пункт мережевого етикету. Якщо ви користуєтеся не безкоштовним програмним забезпеченням - заплатіть за нього, ваш внесок сприятиме розвитку програмного ринку. Порушники законів віртуального простору, зазвичай, порушують їх і в реальному житті.
Ресурси для поглибленого вивчення.Ці матеріали можна використати для підготовки заходів з популяризації культури  віртуального спілкування.
  • Іздрик А. Особливості спілкування молоді у віртуалі  [Електронний ресурс] / Андрій Іздрик ; Electric про життя. – Електрон. дані. – Режим доступу :http://electric.org.ua/copypaste/-virtual.html
  • Правила мережевого етикету [Електронний ресурс]. – Електрон. текст.дані. – [Україна], 2009. – Режим доступу :http://etyket.org.ua/merezeve.htm .

Немає коментарів:

Дописати коментар